Pages

Followers

Saturday 25 June 2011

:: Kesibukan ::

Assalamualaikum..
entry kali nie berkaitan dengan kesibukan aku untuk mengupdate blog.. huhuhu..

setelah abiz cuti semester aku.. aku telah naik semula pengajian untuk semester yang ke-4 PISMP.. memang pejam celik, pejam celik cepat jek masa berlalu.. namun dalam masa yang pantas berlalu banyak perkara yang membuatkan aku ke arah kematangan.. mungkin aku tak sedar kematangan aku, namun orang sekeliling banyak perasan proses perubahan yang ada dalam diri aku.. kalau dulu aku banyak main jerk.. tapi sekarang banyak tanggungjawab yang makin banyak aku kene pikul..

subjek pengajian aku makin lama makin susah.. mula-mula belajar masa masuk program ijazah dulu aku rasa senang jerk.. tapi sekarang keadaan dah berubah, subjek  pengajian lebih terperinci dan susah.. aku kene belajar betul-betul untuk score subjek-subjek yang aku amik.. huhuhu.. dalam mengharungi kehidupan sebagai seorang mahasiswa, bukan aku seorang jerk yang berubah ke arah proses kematangan.. semua kawan-kawan aku juga berubah ke arah yang sama.. kalau dulu tak sibuk, sekarang dah sibuk.. kalau dulu kuar makan sama-sama, sekarang dah jarang kuar makan sama.. kalau dulu main sama-sama, sekarang dah jarang main sama-sama.. semua perubahan tu aku rasakan sekarang..

bile semua orang sibuk dengan life masing-masing maka bercakap pown dah kurang sekarang.. tak macam dulu.. bagi aku semua orang akan mengalami proses yang sama.. kalau dulu aku suka sangat bermain game.. aku seorang gamers... main game setiap masa.. tapi sekarang aku dah kurang minat nak bermain game.. mungkin sebab kematangan yang aku alami.. 

melihat situasi remaja-remaja yang lagi muda dari aku, aku lihat kebanyakkan mereka masih belum mencapai ke arah kematangan lagi.. aku percaya nanti satu masa mereka juga akan merasa apa yang aku rasa.. kalau dia seorang yang sosial masa sekarang ini kelak dia akan berubah menjadi matang.. tak pernah dalam sejarah dunia aku tengok bila dia ada masalah sosial ketika muda sampai ke tua dia akan menjadi sosial.. satu hari nanti orang itu pasti akan berubah.. takkan lah sampai dah jadi nenek atau atuk perangai nak lagi macam zaman remaja.. skinhead, emo, gothic dan sebagainya?? buat masa ini tak pernah lagi lah aku tengok nenek-nenek atau atuk-atuk masuk group tu bile dah tua.. semua perangai buruk tu akan hilang di telan arus masa..

cuma apabila tua kelak dia akan menyesal dengan perbuatan yang dia  buat.. ataupun mungkin mereka ini apabila sudah tua, mereka akan teringat zaman kebodohan mereka.. bagi yang berjaya mereka pada waktu tua akan mengecapi kejayaan mereka dengan cucu dan anak-anak mereka.. begitulah nilai kematangan yang ada pada waktu itu.. sumber ini aku petik dari buku-buku motivasi yang aku baca.. kematangan akan muncul apabil seseorang otu bersedia untuk menerima amanah serta tanggungjawab yang ada.. apabila banyak amanah dan tanggungjawab maka masa dirasakan semakin suntuk hingga ada yang memberi alasan sibuk 24 jam.. huhuhu.. mungkin aku tergolong dari golongan tu.. jadi kalau ada masa terluang aku akan mengupdate blog ini seperti biasa.. bergantung kepada kerja kursus yang aku dapat  hehehe.. =)



Nota Kaki : Nanti bila korang dah jadi atuk nenek, korang akan sedar kesilapan korang masa lalu.. cepat-cepatlah matang yer..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...