Pages

Followers

Saturday, 11 June 2011

:: MLM ::

assalamulaikum....

Bismillahhirrahmanirrahim....... enrty kali ini berkaitan dengan perniagaan yang dikenali sebagai MLM... hahaha.. entry nie agak hangat lah gak kan.. sebab ramai kawan2 aku yang masuk MLM nie... rasanya ramai yang telah sedia maklum berkaitan dengan MLM nie... terutama sekali pelajar2 di IPTA dan IPTS... huhuhuhu... bukan nak kondem... tapi ini realiti yang harus diperbetulkan k.....

aku sebenarnya dah lama minat dengan bisnes nie... huhuhu... boleh dikatakan sejak sekolah lagi cita2 aku untuk menjadi usahawan ataupun bisnesman.... so bile dah minat terhadap perniagaan.. aku banyak melakukan research..... banyak buku2 berkaitan dengan perniagaan aku baca.. dan hobi aku adalah membaca.. aku boleh habiskan satu buku yang setebal 200 lebih muka dalam masa 4 jam jerk.. huhuhu.... nak dijadikan cerita.. sejak aku belajar dekat institut pendidikan guru.. aku disogokkan dengan perniagaan MLM....

hahaha.. kelakar pun ada gak... sebabnyer aku dah tahu berkaitan dengan bisnes MLM masa aku sekolah menengah lagi.. tapi masa aku digelar budak sekolah so, mana ade duit.. orang tak cari akulah... tapi aku cukup faham dengan sepak terajang MLM nie... masa mula2 masuk IPG.. aku tengok berebut2 orang terangkan MLM kepada budak2 sebatch dengan aku... aku hanya melihat dan berfikir sambil tersenyum.... tapi dalam masa yang sama aku sedih....

kenapa aku sedih?? begitu ramai orang yang mudah terpengaruh dengan MLM nie.. yang sedihnya dorang belum lagi research tentang MLM tetiba bila orang provokasi tntang MLM nie terus percaya.... aduhai begitu lemahnya pemikiran... dangkal sungguh... dan oleh sebab tuh.. ade diantara kawan2 aku yang masuk MLM ini dengan penuh bangga dan seronok... aku masa tuh hanya mampu tersenyum bagi tidak melukakan hati kawan2 aku....

aku cuba untuk beritahu diorang tntang hakikat sebenar mengenai MLM tapi ternyata hati mereka terlalu rakus untuk mengejar kekayaan... namun apa yang aku lihat sekarang kawan2 aku jatuh satu persatu.... bukan jatuh gagal dan sebagainya.. tetapi ditipu oleh syarikat MLM tanpa mereka ketahui... sedih aku lihat... begitulah orang MELAYU sgt mudah terpengaruh dengan kereta mewah, rumah mewah, dan  sebagainya tetapi taknak berusaha sehinggakan menjadi mangsa ditipu...

apa yang aku lihat sekarang antara banyak2 kawan aku yang menyertai MLM takde satu pun yang berjaya... pelikkan?? xde satu pun yang pakai kereta mewah2...... itulah hakikat sebenarnya... bukalah mata wahai rakan2 sekalian... jangan lah diri itu mudah ditipu.. melabur beribu ringgit tetapi satu habuk pown xde.... baik simpan duit untk pelajaran atau bantu keluarga dikampung.. INSYAALLAH.. Allah akan melipat gandakan wang tersebut dari percaya MLM yang ntah  apa2... sekian salam...

ini hanya pendapat.. jangan mrah ya =)

orang diatas TERSENYUM, orang dibawah BERMURAM..
btol ker konsep mcm nie??? pkir sndri =)

2 comments:

cantekk said...

ntah ape la nak jadik ngn derang ni...
semua kerana duit.......

Tuan Muda Farhan said...

hehehe pernah msuk MLM tak?? =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...