Pages

Followers

Wednesday 21 December 2011

:: Panduan Membeli Laptop Oleh Aku Yang Noob ::


Assalamulaikum..

entry kali ini berkaitan dengan panduan nak membeli laptop oleh aku yang noob tentang laptop.. uhuhu.. jadi kalau ade kekurangan maafkanlah pendapatku ini ya.. hehe.. okeyh biler nak beli laptop tetapkan tujuan.. opss sebelum aku memberikan nasihat yang noob ini.. aku nak bgtahu yang aku takkan sentuh pasal APPLE punya produk.. So, kalau ade orang yang giler APPLE nak kondem penulisan aku seriusly aku cakap korang nie mesti tak baca status aku iaitu " aku takkan sentuh pasal APPLE punya produk!!" so jelas ekh.. hehehe.. oklah nie antara panduan nak beli laptop yang super simple dari aku..
  1. Tujuan
  2. Kos (Ade duitnya berapa)
  3. Brand
TUJUAN
Okeyh, pertama sekali korang mesti tahu tujuan korang membeli laptop atas sebab apa?? adakah untuk GAMING?? ASSIGNMENT??  VIDEOMAKER?? SURFING INTERNET?? PROGRAMMING?? dan lain-lain hal lagi yang seangkatan dengannya.. apabila korang dah tahu tujuan korang untuk beli laptop.. korang boleh lah survey di kedai dengan kesesuaian pemikiran otak korang.. 

Contohnya kalau nak beli laptop untuk GAMING, korang haruslah cari laptop yang mempunyai spesifikasi yang tingggi berserta dengan DUIT POKET YANG TEBAL!! hahaha.. contoh spesifikasi GAMING.. korang kene tengok
  • intel apa yang digunakan (i7,i5,i3 amd phenom dan sebagainya)
  • tengok gak RAM die.. lagi banyak lagi bagus.. kalau ade 100G ram lagi bagus (untuk tahun 2100) hahaha..
  • grafik card.. cari lah yang DDR3, skunk dah DDR5 jangan tak tahu plak..
tengok benda alah nie dulu yang penting and baru yang lain-lain.. tapi nak nasihatkan kalau nak beli laptop untuk gaming korang carilah brand yang memang untuk gaming.. kalau korang bantai ASUS ZENBOOK untuk gaming yang giler babun berat, for the sure 1 years your laptop make many problem...

bukannya apa kebanyakkan laptop tak boleh support games yang giler babun berat!! sebab tuh untuk gaming sesuai pakai PC.. kenapa aku cakap macam tuh sebab walaupun spesification korang dah gempaks tahap DEWA tapi kalau laptop nyer selalu running application yang banyak gune tenaga for the sure tak tahan lama..

contoh mudahnya korang beli kereta BMW5 SERIES.. pastu korang buat lenjan dalam ladang getah punya jalan.. hahaha konfem 3 bulan pastu korang jual balik sebab tak tahan kos baiki kereta tersebut.. samalah hal nya dengan laptop.. belilah ikut kesesuaian tujuan korang.. kalau tak nanti korang yang rugi.. konon beli laptop spesification yang tinggi pastu setahun mula meragam dah banyak plak nak kene kuar duit.. huhuhu,,

jadi tetapkan tujuan nya okeyh.. kalau ikutkan banyak lagi nak sembang pasal tujuan ini.. tapi malas lak aku nak taip panjang-panjang.. hehe.. senang cmnie jelah kalau korang tak faham atau nak tanya pendapat aku pasal tujuan membeli laptop ini korang komen jerk kat bawah entry nie.. nanti aku balas kalau aku terbaca.. hahahaha... entry berkaitan kos dan brand aku sembang esok jelah ekh.. bye-bye sume =P

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...