Pages

Followers

Tuesday 10 May 2011

:: Exam dah dekat ::

assalamulaikum...

entry kali nie berkaitan dengan peperiksaan atau pun dikenali sebagai exam.. semua student dalam Malaysia ni kalau dah sambung ke institut pengajian tinggi korang wajib amik exam.. kalau yang tak amik exam tuh mungkin korang tak study macam kiteorang.. hehehehe.. aku punyer exam start minggu depan 19 mei tak silap aku, so persaiapan nak sambut exam langsung tiada.. hahahahaha.. bukan malas atau berlagak pandai tapi aku suka belajar last minute.. baru masuk dalam kepala otak aku =) hehehe..

masa nak amik MUET haritu aku tak study langsung... ikutkan tiap2 minggu ada kelas BI tapi seriusly aku tak pernah pergi.. aku pergi sekali jek masa minggu pertama.. huhuhu.. lepas tuh ada pecutan akhir macam seminar nak jawab MUET lah.. itupun aku tak pergi.. huhuhu.. gilakan?? tapi itulah diri aku.. masa dalam exam MUET tu aku senyum jerk sebab dapat jawab walaupun jawapan aku agak merapu.. hehehehe.. so balik pada exam yang dah dekat nie aku ada beberapa tips yang mungkin korang boleh pakai kowt.. tak tahulah saya.. hehehe...

1st.
korang banyakkan minum air masak tiap-tiap hari.. bukannya apa dalam air ada oksigen H2o.. So, sedikit sebanyak akan membantu dalam menjana otak korang sebab apabila korang study otak korang memerlukan lebih banyak oksigen (macam minyak lah lebih kurang) so kalau korang tak minum air oksigen kurang ke otak korang seterusnya menyebabkan korang ngantuk tahap cipan... kalau tak percaya tengok student2 chinese macam mana.. bawak air punyer lah banyak masa study.. huhuhu.. kalau susah sangat korang rebus jer nota korang dan minum (ayat cikgu2 aku masa dulu2),.. hehehe kalau masuk hospital tak payah amik exam terus.. boleh extend =)

2nd
elakkan daripada makan sebelum study.. hal ini kerana apabila korang makan secara automatiknya perut korang memerlukan oksigen yang banyak untuk mencerna makanan tersebut.. so, bila dah oksigen kena pergi kat perut korang macam mana oksigen nak masuk otak korang?? huhuhu.. sebab tu ramai student yang tewas kalau dia makan banyak sebelum study sebab nyer dia akan mengantuk tak ingat dunia.. huhuhu.. so baik korang elakkan daripada makan sebelum study... untuk study yang berkesan korang cuba puasa.. konfem korang senang hafal dan senang ingat =)

3rd

pastikan suasana korang study tuh tak mengganggu fokus korang untuk study.. kalau korang study dalam bilik elakkan study atas katil sebab ini akan menyebabkan korang bukan study tapi korang tido sebab cepat sangat rasa mengantuk.. kalau aku, aku lebih prefer study kat mcd pasal best suasana dia.. aku pown selesa jerk study kat mcd walaupun suasana agak bising tapi aku tetap cool masa study.. hehehe.. kalau nak tiru silakan =)

4th

buat persiapan awal sebelum exam.. maksudnyer kat sini bacalah buku awal-awal.. buat nota awal-awal.. semuanya awal-awal.. huhuhu.. sebabnya korang akan lebih bersedia menghadapi peperiksaan sebab semua tajuk dah berada dalam kepala otak korang.. huhuhu.. kalau ikut aku aku suka buat nota awal-awal tapi study last minit.. hehehehe...

5th

nie yang terakhir... huhuhu... apakata korang belajar sambil tido.. kan best.. hehehehe.. maksudnya kat sini jangan jadi macam aku study sikit dah nak terlentok...hahaha.. gud luck for ur exam =)

4 comments:

norabidah said...

salam. wow ! gud information, tapi i da abes exam dah . hehe ,incik sy minum air kosong slalu masa exam ,kalo bab makan tu time study sy suka sambil makan . macam mana tu ? kalo xmakan mulut sy bising sebut 'lapar,lapar,lapar ..hehe . pape pun, bitaufiq wannajah fil imtihan ! :)

Tuan Muda Farhan said...

baguslah kalau minum air banyak =).. kalo bab makan tuh ikutlah individu.. kang kalau tak makan mati kebuluran plak.. hehehe.. gurau jek.. syukran jazilan =)

Anonymous said...

apesal pekse 19 mei...
baru nak ajak tgk nur kasih ngn kapten jack.. ;)
huhu

Tuan Muda Farhan said...

yeker nak ajak?? jomlah =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...